Ahad, 14 September 2008

Zikrullah

Assalamuailaikum warahmatullahir Wabarakatuh semua, berjumpa lagi kita semua. Syukur Alhamdulilah (Segala pujian bagi Allah S.W.T) kerana dengan kehendakNya kita masih lagi bersua dan berkasih sayang sesama kita. Pada minggu ini, ingin saya kupas beberapa isi penting yang bersangkutpaut dengan zikrullah. Daripada Muaaz, sesama aku berpisah dengan Nabi Muhammad S.A.W dan daku bertanya amalan manakah yang amat dicintai oleh Allah. Maka Nabi Muhammad S.A.W bersabda "basahilah lidahmu dengan membaca zikrullah".

Zikir berarti 'mengingat'. Salah satu teknik berzikir adalah dengan membaca susunan ayat-ayat / doa doa tertentu secara teratur. Dalam tulisan ini dibahas berbagai macam zikir.

Menurut sumber zikir, ada beberapa macam cara umat Islam berzikir:
Zikir dari bacaan yang dipilih-pilih sendiri
Zikir dari seorang guru / pejuang yang menyusun suatu amalan zikir untuk murid-muridnya atau untuk pengikutnya
Zikir tarekat sufi yang diijazahkan / didiktekan oleh Rasulullah s.a.w ke seorang pemimpin tarekat.

Oleh yang demikian, zikir ini bukan sekdara berkumat-kamit dan mengetel tasbih sahaja, tapi hendaklah diiringi dengan rasa syukur, insaf dan cintakan kepada Allah S.W.T. Zikir juga adalah cara untuk kita membersihkan hati kita daripada sebarang kekotoran yang menyesatkan.

Jadi bersempena dengan bulan Ramadhan Al Mubarak ini, berbanyaknya mengamalkan ibadah sunat dan berzikrullah untuk memohon keampunan, keberkatan dan kerahmatan Allah.S.W.T sesungguhnya Allah S.W.T amat menyukai hambaNya yang meminta-minta kepada Nya.

Tiada ulasan: